Tuesday 20 April 2010

Salam Imtihan


Tinggal beberapa hari lagi nak imtihan.... ana pun dah lama tak update blog ni.... memang tak boleh berlama2 depan laptop.... so, lepas imtihan baru ana masukkan entri2 yang baru.... Di sini ana cuma ingin kongsikan sedikit pengalaman saat2 menanti imtihan.... Pelbagai dugaan dan rintangan yang dihadapi... Ana kadang2 menjadi lemah dan luntur semangat sangat2.... Tetapi, bila terkenang pengorbanan umi untuk melepaskan ana untuk belajar di bumi Anbia' ini.... Ana kuatkan semangat, tajdidkan niat semula..... Ingat pula jasa seorang abah yang jauh di bumi Malaysia.... Banyak habiskan duit perberlanjaan ana untuk belajar ke sini.... Terima kasih umi, terima kasih abah.... Tak lupa juga, buat guru-guru dan pensyarah-pensyarah yang berada di Malaysia.... Ana ingat jasa kalian semua... Ana kuatkan semangat lagi dengan membuat peringatan di screen hp ana... "Selagi ada masa lagi, berusahalah semaksima boleh... Pasti najah sofi dapat digenggami, dengan berkat usaha lillahi Taala dan doa umi abah yang jauh di Malaysia.. amiin... insyaAllah!"

Tak cukup dengan murajaah Quran dan madah2 lain semata-mata jika tidak diiringi dengan ibadat2 khusus dan sunat.... Ana dan sahabat2 perjuangan disini.... dalam debaran untuk menghadapi imtihan yang pertama di sini, tidak tahu bagaimana suasana itu walaupun sudah digambarkan oleh senior2 ynag sudah ada pengalaman... Dengan nama kami yang belum muqayyad lagi... dan juga pelbagai2 andaian yang didengari malah pelbagai dugaan lain yang dihadapi menjelang imtihan... Baru-baru ini, kami sepakat membuat solat hajat berjemaah dan bacaan Yaasin Fadhilah untuk memohon hajat kepada yang Maha Esa... Hanya Dia sahajalah yang dapat membantu kita semua.... Semoga diperkenankan doa kami..... serta dipermudahkan segala urusan kami di sini... amiin... insyaAllah! Imtihan akan bermula pada 29 April 2010 ini, syafawi Quran... disusuli dengan madah2 lain iaitu, 8 Mei 2010, Qiraat.... 11 Mei 2010, Rasm Quran.... 15 Mei 2010, Ulum Quran.... Lastly, 16 Mei 2010 tahriri Quran dan Fawasil.....

InsyaAllah, imtihan ini ana jadikan sebagai ibadat kerana Allah, selain itu imtihan ini juga merupakan satu cara untuk menguji kefahaman apa yang telah dipelajari. Dimana apa yang telah dipelajari itu, dapat disampaikan kepada masyarakat kelak... Selain itu, imtihan ini juga merupakan satu cara untuk berkhidmat di mana2 institusi di Malaysia kelak... Salam imtihan buat sahabat2 dan sahabiah2 di Mesir dan di Malaysia..... Buatlah yang terbaik dan sentiasa tajdidkan niat masing2.... Semoga kita mendapat najah sofi a'la thul kulli 'am antum bilkhair.... amiin.. insyaAllah!

2 comments:

  1. jazakillah... doakan kami (pelajar2 qiraat mansoura n syoubra) dipermudahkan urusan... kami, xdapat imtihan lagi... =)

    ReplyDelete